reklama

Východné Slovensko a kultúrny šok

Asi so mnou nie je všetko v poriadku, keď ma chytí eufória zo živých prasiat. Nemyslím si, že som typické mestské dieťa a tak viem, že táto reakcia neveští nič dobré. Chýbajú mi svine. Alebo lepšie povedané príroda.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)
Obrázok blogu
(zdroj: Daniel Nagaj)


Sedím vo vlaku a aj to mi napadlo pri pohľade na stromy. Sú iné ako v Bratislave. Stoja celkom voľne, neobmedzované betónovými škatuľami.
V Nízkych Tatrách som behala ešte ako malá a bez plienok. Odjakživa mám kontakt s prírodou.
Mala som sto chuti vyskočiť teraz z okna ako v matrixe a len tak sa preháňať cez les. Mám absťák z nedostatku prírody.

Dvojice
Idylickú atmosféru kazila dvojica sediaca oproti mne, ktorá sa od seba nevedela ani za nič odlepiť. Obdivovala som babku, čo sedela vedľa mňa a ignorovala ich. Aj ja som sa snažila, hoci keby som sa na nich priamo chvíľu pozerala a hlúpo usmievala, možno by ich to prešlo. Vrelo to vo mne, že sa mi možno celý obed aj s raňajkami v žalúdku zohrial. Nechápali, že nemám chuť byť tolerantná. Mľaskanie dvojice som prehlušila bratovou metalovou hudbou a začala som lúštiť sudoku. Našťastie vystúpili v Poprade.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dvaja robotníci, ktorí ich vystriedali, mi pripomenuli, že cestujem na východ. Pripomenuli mi aj Chiki liki tu-a a ja mám Chiki liki tu-a rada. To ich nárečie a prízvuk má niečo do seba. Desne z nich však páchlo. Schválne, o čom sa asi bavia? Stíšila som hudbu. Ešte stále riešim to isté sudoku.
V Kysaku prestupujem. Prvý kultúrny šok. Priamo na stanici spievajú nejaké vtáky. Som ohúrená ich načasovaným privítaním. Ešte chýba červený koberec.
Pokračujeme v ceste osobákom s novou dvojicou. Tentoraz sedím s otcom a jeho malou dcérou, ktorá sa ma evidentne bojí. Snáď to na mne nevidno, že som z Blavy. Rozmýšľam, prečo nás na východe ľudia nemajú radi. Ja proti východniarom nič nemám, len to, že nás nemajú vraj radi, sa mi nepáči.
Do Bystrého sa veziem vo vozni s dvomi hip- hopermi, ktorí majú nutkavú potrebu podeliť sa nahlas s ich hudbou. Skúšam, ako to bude znieť, keď sa hiphop skombinuje s reggae.
V Drienovskej Novej Vsi vidím dve šteniatka, dva stromy, dva pne...a rozmýšľam, či sa naschvál sústreďujem celých 8 hodín na dvojice. Alebo vidím dvojmo?

Stále lúštim to isté sudoku. Asi som aj ja celkom obyčajný človek, keď mi to trvá už celé hodiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj kultúrny šok práve vrcholí. Som na dedine, pozerám sa na nehybné stromy a ticho sedím v šoku. Žiadne povinnosti, žiaden zhon. Som tak blízko k samotnému bytiu človeka, že mi chodia po rozume samé existenčné otázky. Aký je zmysel života?
Vynárajú sa oveľa intenzívnejšie tam, kde nie je hluk, zmätok, ani betón. V Hermanovciach nad Topľou.

Cestou do Michaloviec nadväzujem v autobuse spojenie s malým cigánčaťom. Milujem deti živelné, ktoré rozhodne neumierajú na nudu. Maximálne 2- ročný chlapec na mňa žmurká, vypuľuje rozžiarené očká a cerí zuby doširoka. Neskôr si trúfne aj vyplaziť jazyk. Cítim sa polichotená. Zrkadlím ho. Vypuľujem oči, kývam sa zo strany na stranu. Vyzeráme ako opice v ZOO, ale baví nás to. Smejeme sa. Sedí s mamou a otcom predo mnou a vyzerajú šťastne. Mama natrasia malé bábo a zrazu sa vystrčí aj tretia hlava. Môj chlapec sa v pravidelných intervaloch uisťuje o tom, že ho stále sledujem. Hráme sa „ku-kuk“. Rómska rodina vystupuje vo Vranove. „Zakývaj tete!“ Rozlúčime sa, ako sa patrí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príjemným šokom sú priateľskí a pohostinní východniari. Niektorí dokonca nedbajú a zvezú nás až do Bratislavy. A že "Bratislavčan" nemusí byť vždy na východe nadávka, potvrdí istý tínedžer, ktorému sa podpisujem na ruku. Aj so srdiečkom.

Zelené polia na východe, reggae v ušiach a malé cigánča v buse mi pripomenuli moju ďalekú Afriku.






Mária Uhlíková

Mária Uhlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študentka.Domov má na Slovensku a srdce si zabudla v Afrike.Odmalička sa bojí pavúkov a samoty. Zoznam autorových rubrík:  také africké...súkromnénezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu